Branddesign:
strategisch & creatief

Creatief en effectief design raakt. Of het nu gaat om een nieuwe of juist aangescherpte website met een onovertroffen user experience, een minutieus uitgewerkte huisstijl die precies uitstraalt waar je voor staat of een one-off verhelderende infographic. 

Het visuele resultaat is echter nergens zonder de juiste projectbegeleiding, samenwerking met andere disciplines en interne en externe stakeholders. Als creatief strateeg* met de juiste know how en ervaring op zak leidt ik dit proactief in de juiste banen en zorg ik dat consistentie en doeltreffendheid hoog op de agenda blijft. 

*what's in a name ... creatief strateeg, senior creative, design lead, art director, het visueel geweten van je organisatie...
Ik ben benieuwd, welke titel spreekt jou aan?

Creatief Strateeg / Art director | Senior creative | Brand design | Brand management | UX UI

Hi. Ik ben Robert. 👋

Mijn roots liggen in de grafische wereld. Ik maakte mijn professionele meters bij een drukkerij, reclamebureau en marketingafdeling. En was uiteindelijk 1 van de grondleggers en merkmakers van Factor Tachtig.

In de loop der jaren heb ik van 'offline' vormgeving doorgepakt op visuele (merk)identiteit, (data)visualisatie, online én offline usability, fotografie en one-off fietsen. Maar waar ik me ook op stort, ik werk áltijd vanuit het eenvoudige besef dat wat je ziet, goed moet voelen en werken. Niet alleen voor mij als maker, maar juist in dienst van het merk, het doel én de uiteindelijke gebruiker.

De focus is daarbij door de jaren van 'alles voor de looks'​ verschoven naar gebruikerservaring, een crossmediale insteek en merkidentiteit. Wat daarbij belangrijk is? Het helder krijgen van de vraag-achter-de-vraag , vertalen naar het juiste advies en vervolgens uit weten te werken naar een passend resultaat. Wat het level nóg hoger weet te krijgen? Een goede samenwerking met en begeleiding van gelijke of juiste andere disciplines. Denk daarbij aan content, data, marketing en productie. Die puzzel heb ik in loopbaan met uiteenlopende klanten en in verschillende teams mogen leggen.

Mijn creatieve drive heeft mij op een brand journey gestuurd. Een reis waarvoor ik mijn koffer 24/7 gepakt houdt. Mijn enthousiasme om te kunnen spelen in een onbegrensde crossmediale wereld heb ik de afgelopen 18 jaar in mogen zetten als merkmaker en art director binnen Factor Tachtig. Het is nu tijd voor een volgende creatieve uitdaging! 

Terugkijken op Factor Tachtig

1 februari 2022. De dag dat Factor Tachtig 15 kaarsjes uit mocht blazen. Samen met medeoprichter Jeroen stapte ik die dag achter de microfoon. Waar komt de naam vandaan, waarom verhuisden we naar Eindhoven en vooral: waarom zijn wij ooit Factor Tachtig gestart. Listen, find out en leer in deze hands-on case hoe je duurzaam bouwt aan een merk.

Luister hier de podcast

Design van resultaat. Hoe goed klinkt dat?

Van design van interfaces naar design van resultaat. En van design voor de massa naar design voor het individu. Klinkt goed! Generative UI en Outcome-Oriented Design staan te kloppen aan de designdeur. Met een veelbelovend resultaat aan de horizon.

Lees mijn blog

Een sterke huisstijl-experience, ook in B2B!

Er zijn talloze koffietentjes, maar toch keer jij telkens terug naar dezelfde. De macht der gewoonte? Of gaat het dieper dan dat? Natuurlijk is de koffie lekker, maar bewust of onbewust, je zit er óók voor het gevoel. Je wilt ondergedompeld worden in de beleving. Liggen er ook kansen voor een soortgelijke merkbeleving – voor jouw klanten en medewerkers – in de B2B-markt? 

Lees mijn blog

Hoe blijf je als creatief professional creatief?

Rechts. Voor de kijker links. In die hersenhelft worden de creatieve verbindingen gelegd. Althans, zo wordt de werking van dat deel van ons brein vaak verklaard. Wetenschappelijk onderzoek bewijst echter dat het te simpel gesteld is om voor creativiteit alleen naar de rechterhelft van je brein te kijken. Er gebeurt meer daarboven. Een neuromythe, dus. Busted!

Lees mijn blog

"Robert denkt over alles mee, maakt zeer creatieve voorstellen en zorgt dat de uitwerking ervan ook tot in de puntjes geregeld is."

Sara Joosten, Marketing Manager Holst Centre

Ik werkte eerder o.a. voor: